Nie bez przyczyny istnieje popularne powiedzenie, że mylić się to rzecz ludzka. Pomyłki zdarzają się w zasadzie we wszystkich dziedzinach naszego życia, więc sprzedaż przy użyciu urządzeń fiskalnych także nie stanowi w tej kwestii wyjątku. Co zrobić, gdy popełnimy przypadkowy błąd i na paragonie pojawią się nieprawdziwe dane? Już tłumaczymy.
Zmiana przepisów i obniżanie podatku należnego
Sam obowiązek ewidencjonowania sprzedaży dotyczy naturalnie wszystkich osób, które korzystają z kas fiskalnych. 1 kwietnia roku 2013 pojawiły się nowe przepisy, które zaktualizowały model zachowań, dotyczący prowadzenia ewidencji korekt, wynikających z popełnienia oczywistych pomyłek oraz przyjęcia zwrotów i uznania reklamacji.
Przepisy, o których mowa regulują też możliwość obniżenia podatku należnego właśnie od prawidłowego prowadzenia ewidencji oczywistych pomyłek. Jeśli działania te nie są wykonywane starannie i właściwe, podatek należny, wynikający z oczywistych pomyłek, zwrotów oraz reklamacji nie ulega zmianie i nie może zostać obniżony. Dlatego tak ważne jest należyte ewidencjonowania błędów na paragonach.
Czym są oczywiste pomyłki i jak je naprawiać?
W życiu większości z nas z całą pewnością przydarzyła się już sytuacja, kiedy po zrobieniu zakupów zauważyliśmy, że na wydanym paragonie widnieje błąd. Czasami nie zgadza się liczba zakupionych produktów, innym razem została nabita niewłaściwa cena. Sytuacje te wpisują się właśnie w definicję tak zwanych pomyłek oczywistych, które powinny zostać jak najszybciej skorygowane. W praktyce oznacza to, że sprzedający musi taką korektę ująć w osobnej ewidencji, której sposób prowadzenia jest precyzyjnie opisany w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 14 marca 2013 (§ 3 ust. 3 – 6).
Prawidłowo prowadzona ewidencja oczywistych pomyłek powinna zawierać błędnie zaewidencjonowaną sprzedaż (wartość sprzedaży brutto i wartość podatku należnego) oraz krótki opis okoliczności i powodu popełnienia pomyłki. W opisie tym wystarczy jednak ograniczyć się do niezbędnego minimum, czyli wskazać, że została np. błędnie wprowadzona cena czy nie zgadzała się liczba sprzedanych towarów. Co ważne, do wpisu bezwzględnie należy dołączyć także oryginał paragonu fiskalnego, który stanowi dowód, że podczas zakupu doszło właśnie do oczywistej pomyłki.
Popełnianie błędów i ich późniejsze naprawianie to nieodłączny element życia. Poprawne prowadzenie ewidencji pomyłek na kasie fiskalnej jest niezwykle istotne, ponieważ nieprzestrzeganie tych zasad może implikować dotkliwymi konsekwencjami. Istnieje wiele przykładowych druków gotowych do wypełnienia. Możesz też zaopatrzyć się w gotowe druki do kupienia w biurowych sklepach np. tutaj. Masz pytanie? Zadaj je naszym ekspertom
Jako specjaliści w zakresie urządzeń fiskalnych, służymy pomocą i dobrą radą. Jeśli masz jakieś pytania zapraszamy do kontaktu. Jesteśmy dostępni pod numerem telefonu 91 43 22 001 lub +48 501 50 499
0 komentarzy