Kasy fiskalne, pomimo zaawansowanej technologii, narażone są na sporadyczne awarie i usterki jak każdy inny sprzęt elektroniczny. Warto zdawać sobie sprawę, jakie przepisy oraz rozporządzenia odnoszą się do tego typu urządzeń.
Jak postępować podczas awarii kasy?
Ze względu na szeroką różnorodność sprzętów, jakimi są kasy fiskalne, najlepszym wyjściem dla przedsiębiorcy jest wyposażenie się w dodatkową rezerwową kasę. Serwis zajmujący się naprawą usterki zobowiązany jest do rozpoczęcia działań maksymalnie 48 godzin po zgłoszeniu wniesionym przez właściciela. Dokładne kwestie związane z owym tematem znajdują się w § 51 ust. 1 rozporządzeniu Ministra Finansów z 29 kwietnia 2019 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. z 2019 r. poz. 816).
Rezerwowa kasa fiskalna
Czasami spotkać można się z błędnym założeniem, że właściciel może kontynuować swoją sprzedaż produktów lub usług, wprowadzając zaległe transakcje po naprawie kasy fiskalnej. Jest to jednak działanie nie zgodne z prawem — co potwierdza art. 111 ust.3 w ustawie o VAT. Jedyne wyjście w takim wypadku to skorzystanie z kasy rezerwowej. Jeśli jednak przedsiębiorca jej nie posiada — zmuszony jest wstrzymać działalność na czas naprawy.
Należy jednak zaznaczyć, że posiadanie kasy rezerwowej nie jest obowiązkowe. W przypadku przejścia z kasy właściwej na egzemplarz zapasowy, trzeba powiadomić o tym urząd skarbowy. Zawiadomienie powinno zawierać niezbędne informacje dotyczące usterki urządzenia i ich zamiany. Warto pamiętać, że rezerwowa kasa fiskalna powinna znajdować się wyłącznie w miejscu działania poprzedniej kasy.
Konsekwencje sprzedaży bez kasy fiskalnej
Podatnicy, którzy nie postępowali zgodnie z rozporządzeniami, mogą zostać oskarżeni o przestępstwo skarbowe lub pomniejsze wykroczenie skarbowe. W obu przypadkach wiąże się to z karą grzywny w wysokości do 180 stawek dziennych. Warto jednak mieć na uwadze, że niektórzy właściciele kas fiskalnych mogą nie zdawać sobie sprawy z istnienia powyższych przepisów. Aby uniknąć kary, mogą wystosować do urzędu skarbowego zawiadomienie o popełnionym czynie. Dodatkowo największą rolę odgrywa tzw. instytucja czynnego żalu.
Awaria kasy podczas sprzedaży internetowej
Dla przedsiębiorców prowadzących sprzedaż internetową nie ma obowiązku zaprzestania działalności, jeśli przydarzyła się awaria. W takim przypadku jedynym warunkiem kontynuacji jest dokładne zawarcie informacji w ewidencji dotyczących towaru, opłaty oraz odbiorcy produktów lub usług. Dodatkowo regulowanie należności odbywa się drogą elektroniczną, pocztową lub na poziomie spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej. Dzięki temu przedsiębiorca ma możliwość wystawienia klientowi faktury w zamian za paragon.
Masz więcej pytań z zakresu kas fiskalnych? Chętnie na nie odpowiemy. Serdecznie zapraszamy do kontaktu pod numerem 91 43 22 001, adresem mailowym kasy@ekspert.biz lub w naszej siedzibie przy ul. Waleriana Łukasińskiego 114 w Szczecinie.
0 komentarzy