Każdy przedsiębiorca zdaje sobie sprawę, jak ważne jest nieprzerwane prowadzenie sprzedaży. W gastronomii, handlu czy usługach, awaria kasy fiskalnej może oznaczać poważne problemy. W takim przypadku przydatnym rozwiązaniem może być rezerwowa kasa fiskalna. Czy jednak jej posiadanie jest konieczne? Jakie korzyści wiążą się z jej zakupem i co warto wiedzieć o uldze na jej zakup? 

Kiedy rezerwowa kasa fiskalna może się przydać?

W momencie, gdy kasa fiskalna ulegnie awarii, przedsiębiorca może znaleźć się w trudnej sytuacji. Przestój w sprzedaży z powodu niesprawnej kasy oznacza straty finansowe oraz ryzyko sankcji za niewydanie paragonu fiskalnego. Posiadanie zapasowej kasy fiskalnej to rozwiązanie, które może uchronić firmę przed takimi problemami. Warto jednak pamiętać, że każda kasa fiskalna, także rezerwowa, wymaga regularnych przeglądów technicznych, a brak ich wykonania może skutkować karą finansową.

Czy posiadanie rezerwowej kasy fiskalnej jest obowiązkowe?

Choć posiadanie zapasowej kasy fiskalnej nie jest wymogiem prawnym, jest to rozwiązanie, które warto rozważyć. Brak obowiązku nie oznacza, że przedsiębiorca nie powinien myśleć o zabezpieczeniu swojego biznesu na wypadek awarii kasy. Zakup rezerwowej kasy to inwestycja, która może się zwrócić, gdy nagle pojawi się potrzeba jej użycia. Decyzja o zakupie zapasowej kasy zależy od indywidualnych potrzeb i skali działalności firmy.

Na stronie https://www.biznes.gov.pl/pl/portal/00243 można znaleźć informację:

W przypadku awarii kasy poinformuj o tym swojego serwisanta. Do prowadzenia dalszej ewidencji sprzedaży możesz wykorzystać kasę rezerwową, o ile ją posiadasz – nie masz takiego obowiązku. Kasa rezerwowa musi spełniać te same wymogi techniczne, co kasa podstawowa, a paragony muszą zawierać wszystkie niezbędne informacje. W dniach i miesiącach, w których prowadziłeś sprzedaż na kasie rezerwowej, drukuj raporty dobowe i miesięczne.

Jeśli nie masz kasy rezerwowej, nie możesz dokonywać sprzedaży w czasie awarii.

Co z ulgą na zakup kasy fiskalnej?

Przedsiębiorca, który zdecyduje się na zakup rezerwowej kasy fiskalnej, może skorzystać z ulgi podatkowej, ale pod pewnymi warunkami. Aby móc odliczyć część kosztów zakupu, obie kasy – zarówno podstawowa, jak i rezerwowa – muszą zostać zakupione jednocześnie. Tylko wtedy przysługuje ulga, która wynosi 90% ceny kasy (bez VAT), nie więcej jednak niż 700 zł. Wszystkie kasy muszą być zarejestrowane i zafiskalizowane. Warto także pamiętać, że w przypadku zaprzestania używania kasy przed upływem trzech lat od jej zakupu, przedsiębiorca może być zobowiązany do zwrotu otrzymanej ulgi.